کد خبر: ۱۹۹۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۴
خبرگزاری اینترفکس به نقل از وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه (امروز) اعلام کرد که 6 فروند ناو روسی از مدیترانه برای مانور دریایی به سمت دریای سیاه حرکت کرده‌اند که این به گفته این وزارت، جابجایی از پیش برنامه‌ریزی شده منابع نظامی بوده است.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، روسیه ماه گذشته اعلام کرد که نیروی دریایی این کشور در ماه‌های ژانویه و فوریه، از اقیانوس آرام تا اقیانوس اطلس، مجموعه رزمایش‌های گسترده‌ای را با حضور تمامی ناوگان‌ خود در آخرین نمایش قدرت در سایه افزایش فعالیت‌های نظامی در جریان بن بست با غرب بر سر اوکراین برگزار خواهد کرد.

منابع ترکیه‌ای اعلام کردند قرار است این 6 ناو در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه از تنگه‌های ترکیه به سمت دریای سیاه عبور کنند.

این ناوها شامل کورولف، مینسک و کالینینگراد هستند که قرار است روز سه‌شنبه از تنگه بسفر عبور کنند؛ در حالی که انتظار می‌رود ناوهای پیوتر مورگونوف، گئورگی پوبدونوستس و اولنگورسکی گورنیاک روز چهارشنبه این مسیر را طی کنند.

روسیه بیش از 100 هزار سرباز در نزدیکی مرز اوکراین جمع کرده است. این کشور هرگونه طرحی برای تهاجم را رد می‌کند، اما به دنبال تضمین‌های امنیتی گسترده است، از جمله وعده عدم استقرار موشک در نزدیکی مرزهای خود، کاهش زیرساخت‌های نظامی ناتو و ممنوعیت پیوستن اوکراین به این ائتلاف می‌شود.

از نظر قانونی، ترکیه به‌عنوان عضو ناتو می‌تواند در صورت حمله روسیه به اوکراین، تنگه‌ها ببندد.

یوروک ایسیک، تحلیلگر ژئوپلیتیکی مستقر در این باره گفت: «ترکیه مجاز است در زمان جنگ یا در صورت تهدید تجاوز، تنگه‌ها را به روی همه کشتی‌های جنگی خارجی ببندد. همچنین این کشور مجاز است از ترانزیت به کشتی‌های تجاری متعلق به کشورهای در حال جنگ با ترکیه خودداری کند».

ترکیه که با اوکراین و روسیه در دریای سیاه مرز دریایی مشترک دارد، گفته است که هرگونه درگیری نظامی غیرقابل قبول است و این موضوع را نیز به اطلاع مسکو رسانده است.

بیشتر بخوانید:

با این حال، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز پیشنهاد داده است که در مناقشه بین مسکو و کی‌یف میانجیگری کند. آنکارا روابط صمیمانه‌ای با هر دو کشور دارد، اگرچه اردوغان می‌گوید در صورت تهاجم روسیه به‌عنوان عضو ناتو آنچه لازم است را انجام خواهد داد.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه پس از گفت‌وگوی روز دوشنبه با ولادیمیر پوتین در کرملین، گفت که روزهای آینده در بن بست بر سر اوکراین بسیار مهم خواهد بود. با این حال پوتین گفته که در مذاکرات پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار